Mikä Autismisäätiö on?
Autismisäätiö on säätiö, joka auttaa autismikirjon ihmisiä. Autismisäätiön tehtävä on myös levittää tietoa autismista. Autismikirjon ihmisten omaiset perustivat Autismisäätiön vuonna 1998. Nykyään Autismisäätiöllä on noin 600 työntekijää ja 30 toimipistettä ympäri Suomea. Autismisäätiö ei tavoittele voittoa toiminnallaan. Tämä tarkoittaa, että säätiön toiminnasta saadut tulot käytetään työntekijöiden koulutukseen.
Autismisäätiön palvelut
Vuonna 2000 Autismisäätiö alkoi tarjota palveluita. säätiö tarjoaa päivätoimintaa, joka tukee osallistumista sosiaaliseen ja yhteiskunnalliseen toimintaan. Työpalvelumme auttavat tunnistamaan omia vahvuuksia. Voimme myös pohtia yhdessä tavoitteita työllistymiselle. Apua on saatavilla työpaikan etsimiseen, työhaastatteluihin ja työn aloittamiseen.
Lisäksi säätiö tarjoaa asumispalveluita. Tukiasuminen tarkoittaa, että ihminen asuu omassa kodissa ja saa kotiin apua. Ympärivuorokautinen asuminen tarkoittaa sitä, että apua on saatavilla mihin aikaan vain. Asumisvalmennuksen avulla voi kokeilla, miltä tuntuu asua omassa kodissa. Asumisvalmennus tarjoaa apuja arkeen.
Autismisäätiö valmentaa autismikirjon ihmisiä opintoja ja töitä varten. Säätiö neuvoo esimerkiksi seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa. Autismisäätiön asiakkaana on myös mahdollista viettää aikaa eläinten kanssa. Asiakkaana voit esimerkiksi hoitaa hevosia tai ulkoiluttaa lampaita. Lipon maatilalla tehdään metsätöitä, puutarhatöitä ja metsäretkiä.
Autismisäätiö rohkaisee asiakkaitaan kokeilemaan myös taiteen tekemistä. Taiteen avulla voi purkaa vaikeitakin asioita ja ilmaista omaa persoonaa muille.